Siirry pääsisältöön

Päivä 7

Ettei liian hyvältä kuulostaisi, niin kyllähän tämä uuden oppiminen vaatii myös aikalailla mokailua. Milloin laittaa merkintöjä väärin, kun jokin nimi jää huomaamatta tai ei ehdikään lukea viestiä juuri samalla sekunnilla. Molemmilla, sekä oppilailla että opettajilla on vielä hakemista, mutta yhdessä harjoitellaan ja ollaan puolin ja toisin armollisia. Välillä harmittaa, ettei oikein tunne oppilaita. Osaa oppilaista en kasvotusten ole ehtinyt edes nähdä. Mutta viestejä tulee läheteltyä, keskusteltua yhteisesti ja erikseen näpyttelemällä ja ihan puhumallakin.

Harmittelin jo etukäteen fysiikan opettamista etänä, koska fysiikka on tekemistä ja tekemisen kautta oppimista. Testasin tänään muutaman ryhmän kanssa energian tutkimista kotoa löytyvillä välineillä. Heiluri onnistui kaikilta ja innokkaimmat pääsivät vielä rakentamaan kaltevaa tasoa ja kärryä. Kuvista päätellen oppilailla on mielikuvitus laukannut ja tutkimusvälineistöratkaisut ovat huikeita.



Alun perin suunnittelin, että samalla, kun palaan töihin, palaan myös salitreenin ääreen. Korona päätti toisin ja päätin tässä tilanteessa jättää jäsenyydet hankkimatta. Kotoa onneksi löytyy yhtä jos toistakin välinettä, jola treenata. Pihalla voi hyppiä ja pomppia, ulkona lenkkeillä. Innostuin yhtenä iltana jopa heittämään kuperkeikkoja ja puhisemaan burbeita. Testasin myös kotisaliani. Jotain kivaa ja pientä jos näin alkuun. Ettei kroppa ihan järkyty. Lähdin pelkällä tangolla tekemään maastavetoja. 20 toistoa. Lisäsin pienet kiekot. 19 toistoa. Vähän lisää vielä. 18 toistoa. Katsoin kelloa, että tämähän olikin hyvä idea. Hyvin ehtii päästä yhteen toistoon asti ennenkuin lapsi herää päiväuniltaan. Pieniä painoja ja pitkiä sarjoja. Eihän tämä voi, kun päättyä hyvin. 

220 toiston jälkeen olin hieman eri mieltä. Noh! Menipä treeni ainakin perille.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Päivät 10 ja 11

Viikonloppu. Tavoitteena pysytellä kaukana ruuduista ja näppäimistöistä. Tavoitteena saada akut täyteen keväisestä säästä nauttien parhaassa seurassa.  Kävimme ihmettelemässä maailmaa kylän rajojen ulkopuolella. Mökkiliikennettä tuntui olevan tavallista enemmän, mutta taajamissa ja kaupungissa oli hiljaista. Työpaikka oli aavemainen.  Ennustan etäopetuksen jatkuvan vielä sen verran pidempään, ettei kotona olevilla materiaaleilla enää pitkälle pötkitä. Kevät saa mielenkin heräämään uuteen eloon. Lisääntynyt valo valvottaa, mutta saa myös sormet syyhyämään. Pihahommia, metsurointia, peltoa, multaa, kaikkea! Fyysistä hommaa, jossa oma kädenjälki näkyy. Kuin vastakohta omalle työlleen. Etäopettaja jumiutuu usein koneen ääreen ja toivoo, että työn jälki näkyisi edes jossain. Ai miten viikonlopun tavoitteen kävi? Onnistui täydellisesti.

Päivä 9

Ensimmäinen kokonainen viikko pulkassa. Väsynyt, mutta onnellinen. Etäopetuspäivät pakottavat koneen ääreen ja päivät ovat hektisempiä kuin aiemmin vaikka työpäivistä on jäänytkin pois valvonnat, kopioinnit, siirtymät ja välineistön kasaus palautuksineen. Aamulla ehtii vaikka mitä, kun työt alkoivat vasta kymmeneltä. Hiekkakakkuja, hekotusta ja hetken hengähdystä ulkona. Sitä tuntee olevansa enemmän läsnä. Enemmän tässä hetkessä, eikä seuraavassa.

Päivä 21

Kotiin linnoittautuminen ei ole halpaa hommaa, kun keksii mitä kaikkea voi kotiinsa näin keskellä metsää tilata tai kaupasta nopeasti napata. Kasvava lapsi tarvitsee vaatteita, koko perhe ruokaa ja sisäinen puutarhurini, joka talven jäljiltä on taas heräilemässä eloon, oksasaksia ja haravaa. Ruokaostokset hoidetaan kerran viikossa. Kiitos ruokakassipalvelun, minimoin ihmiskontaktit ja käyn vaan kassalla maksamassa kaupan henkilökunnan keräämät ostokset. Tuntuu luksukselta, välillä vähän turhaltakin, mutta toimii. Samalla säästää euroja, kun jää heräteostokset tekemättä. Euroja, jotka voi sijoittaa muualle. Olen todennut, että nyt jos koskaan pitää shoppailla jos rahkeet riittävät. Tukea yrityksiä ja samalla yrittäjiä ja työntekijöitä. Pitää Suomen rattaita pyörimässä ja ihmisiä kiinni leivänsyrjässä.